-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2226 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

چرا انسان بايد هدفي براي زيستن انتخاب كند؟ آيا رفاه نسبي زندگي من باعث شده چنين شبيه غريبي برايم شود؟ چگونه ميتوانم هدف زندگي خود را بيابم ؟

سئوالات اساسي و مفيدي مطرح نمودهايد تكه اميدواريم با پاسخهاي ما، ابهامتان رفع گردد. پاسخ سئوالات اول:

كيفيت زندگي در گروه دانستن سه امر است كه بر راسهاي يك مثلث قرار دارند:

خدا

انسانجهان

آگاهي انسان از اين سه نوع رابطهاي كه با هم دارند، در شكلگيري جهان بيني عميقي در او تأثير دارد كه هدف وي را از زيستن معين ميكند و او را موجودي هدفمند در خلقت و در ادامة حيات مينمايد:

بدانيم خدايي در عالم وجود دارد.

بدانيم خداي عالم در خلقت ما داراي هدفي معين و مشخص بوده:

أفحسبتم أنما خلقناكم عبثاً و أنكم الينا لا ترجعون،[1]بدانيم خلقت جهان عبث نيست.ربنا ما خلقت هذا باطلاً،1[2] و تمام عالم مسخر بشر است و براي رشد او مهيّا گشته است: و سخر لكم الليل و النهار و الشمس و القمر.[3]

اين حقيقت به ما خواهد آموخت كه انسان براي زيستن بايد هدفي داشته باشد و برنامه خود را طوري تنظيم نمايد كه به هدف معين در خلقتش دست يازد.

متأسفانه انسان به واسطة غفلت از اين سه امر، به غوطه خوردن در فضايي مادلات ميپردازد و عالم را مسابقه جمع مال و تفاخر و تكاثر ميداند. قرآن اين واقعيت را گوشزد ميكند و ميفرمايد: اعلموا انما الحياة الدنيا لعب و لهو و زينة و تفاخر بينكم و تكاثر بين الاموال و الاولاد....2[4]

اينكه ميگويند اصول دين تحقيقي است، نه تقليدي، بسيار قابل تأمل است، زيرا اصول دين ما حول سه محور اصلي توحيد و نبوت و معاد و پس از آن عدل و امامت ميگردد. ركن توحيد ناظر به شناخت خدا است و دو ركن نبوت و معاد ناظر به معرفت انسان و جهان است .

به همين جهت براي يافتن هدف خود در زندگي بايد به تأمل و تحقيق دربارة اين موضوعات بپردازيد و با شناخت و آگاهي كامل را خود به سوي سعادت را در پيش گيريد.

انتخاب هدف، تمركز قوا براي رسيدن به هدف و به دست آوردن و به كار انداختن وسيله براي رسيدن به هدف، مهمترين وظيفة ما در زندگي است. براي آن كه انسان، آن چه را كه زندگي ميخواهد جامة عمل بپوشاند، يعني به هدف و مقصود خود برسد، لازم است كه بيش از آن، اين مراحل را طي كند: انتخاب هدف، تمركز قوا و شجاعت در به كار بردن وسيله.[5]

[1]مؤمنون (23) آية 115.

[2]آل عمران(3)، آية 191 و مشابه آن در ص (38) آية 27.

[3]نحل(16)، آية 12 و نيز آيه هاي مشابه: ابراهيم / 32 و 33.

[4]حديد(57) اية 70.

[5]ديل كارنگي و ديگران، رمز موفقيت، ص 38.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.